دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1394 - 11:19
  داود احمدزاده*

 دانشگاه آزاداسلامی؛ سرمایه فرهنگی

نظام مقدس جمهوری اسلامی از همان ابتدای شکل گیری بر اصول مسلمی بنا شده است که غفلت از آن می‌تواند برای کشور سم مهلک قلمداد شود.
کد خبر : 47828

در این مسیر، باید پایه‌های تعلیم و تربیت بر تعالیم روشن قرآن کریم و سفارشات ارزشمند رسول مکرم اسلام (ص) و امامان معصوم (به عنوان هادیان نور) قرار گیرد و امر تزکیه و خودسازی جدا از تعلیم نه تنها فرض نشود، بلکه تهذیب نفس بر تعلیم و آموزش مقدم شمرده شده است.


دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مولود انقلاب با هدایت و حمایت امام خمینی (ره) وپیگیری‌های مجدانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از همان بدو تاسیس با کلان‌نگری به مسایل جامعه ضمن نصب العین قرار دادن ارزش‌های دینی و اصول اخلاقی و تاکید بر تهذیب نفس برای رفع موانع علمی و جذب جوانان برای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و نیل به خودکفایی کشور اقدامات اساسی را انجام داده و در طول حیات طیبه خویش به رغم برخی ناداوری‌ها وسنگ اندازی به رشد علمی خویش ادامه داده است و حقیقتا در دوره اخیر با پشت سر گذاشتن رشدکمی با گسترش قانونمند تحصیلات تکمیلی تبدیل به سرمایه فرهنگی برای ایران اسلامی شده است.


در واقع دانشگاه با سرمایه فرهنگی متشکل از قشر تحصیل کرده و نخبگان فکری است، ضمن باز تعریف هویت مستقل علمی به کارکرد اجتماعی و جامعه پذیری بیشتر افراد جامعه نیزکمک کرده است.


مولفه اثرگذار سرمایه فرهنگی دانشگاه را بایستی در ابعاد ملی در انسجام اجتماعی، ثبات اکولوژی، نشاط ملی، گسترش نقد و تضارب آراء و قانون مداری جستجوکرد. و همچنین چشم انداز بیست ساله دانشگاه بر توسعه علمی و پژوهشی کشور و نیز بر بازتولید فکر، اندیشه و دانش فرهنگی و تبیین دقییق ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های انقلاب تاکید دارد.


از دیگر سو، پاسداشت ارزش‌های انقلاب اسلامی و مشارکت آگاهانه در گرامیداشت سالگرد هشت سال دفاع مقدس و تکریم جانبازان گرانقدر جنگ و اسرای سر فراز درقالب نشست‌ها وگردهمایی خود جوش در دستور کار فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه بوده است،چرا که امنیت فعلی جامعه و نیز رمز تداوم موفقیت‌ها در حوزه‌های مختلف به ویژه فتح قله‌های علمی، در گرو زنده نگه داشتن یاد شهدا و تقویت روحیه جهادی و ترویج فرهنگ ایثار در صحنه‌های نبرد علمی است.


در دوره مدیریت جدید دانشگاه ،بحث تشویق رویکردهای منسجم واستراتژیک برای رسیدن به اهداف اصلی یعنی تبدیل شدن به دانشگاه کار آفرین وتولید محور در حوزه های مختلف با تاسیس شرکت های دانش بنیان به جد دنبال می شود. همزمان ریاست عالیه دانشگاه با دستورا لعمل های مشخص بر دورشدن از هیجانات سیاسی از محیط علمی ومجادلات بی ثمر حزبی صحه گذاشته است. بطور قطع با نزدیکی شدن به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شاهد گسترش رقابت های فشرده گروههای سیاسی درکشور خواهیم بود. دانشگاه به عنوان مرجع اثر گذار در تصمیم گیریها وانتخاب اصلح کارکرد خویش رابه شکل علمی و نقادی منصفانه ایفا خواهدکرد ولی همانطوریکه اشاره شد وارد بازیهای سیاسی نخواهدشد. فلذا مسیر و اهداف دانشگاه با برنامه ریزی هدفمند وتشکیل شورای های راهبردی مشخص است.


توسعه پایدار و رسیدن به جایگاه شایسته در دنیا بدون استفاده از خرد جمعی و مشارکت فرهیختگان دانشگاهی در امر سازندگی کشور دست نیافتنی است. لذا باید در سنگر علم و دانش ضمن توجه به اخلاق و ارزش های اسلامی، با رصد تحولات فرهنگی و سیاسی و اتخاذ مشی اعتدالی از کیان و منافع ملی کشور دفاع کرد.


در این میان، معاونت دانشجویی- فرهنگی دانشگاه، با رسالت سترگ برای نهادینه کردن ارزش‌های اخلاقی، با گسترش چتر حمایتی خویش بر همه دانشجویان و قانونمند کردن فعالیت‌های تشکل‌های سیاسی، پرهیز از افراط و تفریط در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به دنبال نشاط علمی وگسترش فعالیت‌هاست. و لذا تمام دانشجویان واساتید وکارمندان را سرمایه فرهنگی خود می‌داند.


دانشگاه رکن فرهنگ ساز و علم آفرین هر جامعه است و بقول امام خمینی (ره) مبدا و مبنای هر گونه تغییر و تحول در جامعه دانشگاه است. برای تحقق حماسه اقتصادی نیز نقش دانشگاه بی بدیل است با حفظ این سرمایه فرهنگی و تاکید برنوآوری علمی و با قرار گرفتن درمسیر پیشرفت های علمی در خدمت رسانی به مردم و نیز رقابتی کردن تولید دانش و فناوری روز، شاهد رشدو تعالی بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی دراین عرصه خواهیم بود.


* معاون پژوهشی پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته